Samen Sterker: Ondernemers werken aan nieuw manifest voor de Hoeksche Waard
De gemeenteraadsverkiezingen van 2026 lijken nog ver weg, maar als ondernemersvereniging Hoeksche Waard (OHW) zitten we er nu al bovenop. We zijn gestart met het opstellen van een nieuw manifest – een krachtig document waarin we onze visie delen op de economische toekomst van de Hoeksche Waard. Niet alleen als signaal richting de politiek, maar ook als oproep aan ondernemers zelf om samen koers te bepalen.
Vier jaar geleden deden we dit ook. We schreven toen, net als nu, een manifest vol concrete voorstellen en zorgen. Maar eerlijk is eerlijk: we waren te laat. De verkiezingsprogramma’s van de meeste partijen lagen toen al in concept klaar. Onze inbreng kon daardoor nauwelijks nog een plek krijgen. Die fout maken we niet nog een keer.
Dit keer zijn we op tijd. We willen vóór de zomer klaar zijn, zodat politieke partijen onze input kunnen meenemen bij het opstellen van hun partijprogramma’s. En laten we eerlijk zijn: dat is ook hard nodig. Want het ondernemersperspectief lijkt in veel beleidsstukken te ontbreken, of op zijn minst onderbelicht.
Kijk bijvoorbeeld naar de omgevingsvisie van 2019. Onder het kopje ‘hoe we een vitale economie gaan bereiken’ staat letterlijk: “Het bedrijfsleven is vooral zelf aan zet.” Een zinnetje dat pijnlijk goed laat zien hoe beperkt de visie op ondernemerschap destijds was. Maar ondernemers zijn geen bijzaak. We zijn dragers van werkgelegenheid, innovatie, leefbaarheid en ontwikkeling op het eiland. Daar past meer ambitie bij.
In de huidige regiomarketing wordt het economische beeld van de Hoeksche Waard sterk bepaald door landbouw. Alsof er alleen trekkers en tractors rondrijden. Ja, die zijn er, en die sector is waardevol. Maar 98% van de ondernemers in de Hoeksche Waard werkt in andere sectoren. Denk aan techniek, zorg, bouw, logistiek, dienstverlening, industrie. Bedrijven die volop kansen bieden aan jonge mensen – als ze ons weten te vinden. En dat laatste gebeurt nog te weinig.
Ook praktische zaken verdienen aandacht. Jongeren die hier willen werken, moeten hier ook kunnen wonen. Maar betaalbare starterswoningen zijn schaars. En wie toch aan de slag wil bij een lokaal bedrijf, staat vaak eerst in de file. De bereikbaarheid van ons eiland is niet berekend op de groei naar 110.000 inwoners in de komende decennia. Het openbaar vervoer en de fietsinfrastructuur zijn ontoereikend voor de afstanden en de aard van ons werk.
En dan zijn er nog de grote thema’s van deze tijd: ruimte voor uitbreiding, netcongestie, energietransitie, duurzaamheid. Thema’s waarbij ondernemers tegen grenzen aanlopen, maar ook bereid zijn om mee te denken en bij te dragen. Mits ze serieus worden genomen als gesprekspartner.
Daarom is dit manifest belangrijk. Niet alleen als lobbydocument richting de politiek, maar ook als spiegel voor onszelf. Want ook wij, als ondernemers, zitten vaak zó in de waan van de dag dat we nauwelijks toekomen aan de langere termijn. Het schrijven van dit manifest dwingt ons om verder vooruit te kijken, om onze identiteit als ondernemersgemeenschap onder de loep te nemen. Wie zijn we? Waar willen we heen? En hoe kunnen we daar samen naartoe bewegen?
Wat mij betreft is dat de grootste waarde van dit traject. Het zet ons niet alleen neer als belanghebbende, maar ook als mede-verantwoordelijke voor een sterke en toekomstbestendige Hoeksche Waard.
Mijn oproep aan collega-ondernemers is dan ook: sluit je aan. Denk mee, praat mee. Laat jouw stem horen. Want alleen samen kunnen we richting geven aan beleid dat aansluit bij de realiteit van het ondernemen op dit eiland. Niet vanuit frustratie, maar vanuit betrokkenheid. Niet om te klagen, maar om bij te dragen.
Samen staan we sterker. Laten we die kracht gebruiken.
Frank van den Ouden
Voorzitter Ondernemersvereniging Hoeksche Waard